Vælg en side

Hvad er Kontor Qigong?

Kontor Qigong er Qigong video sessioner på 10-20 minutter, som kan afspænde og styrke kroppen samt skærpe koncentrationen i løbet af arbejdsdagen. Kontor Qigong er ikke forbeholdt dem, der arbejder på kontor. Kontor Qigong findes på WebQigong – min online Qigong medlemsklub. Udover adgang til videoerne via medlemsskabet kan du tilmelde dig en mail serie, hvor du en gang ugentligt får inspiration til hvilke programmer du kan anvende i i alt tre uger. Du kan læse om WebQigong her.

Ti gode grunde til at gøre Kontor Qigong i løbet af arbejdsdagen

  1. Qigong kræver ikke noget udstyr. Ingen maskiner eller andet.
  2. Du har ingen transport tid eller besvær.
  3. Du kan gøre Qigong de fleste steder, bare du har lidt plads omkring dig – ca. en arms bredde rundt om og over dig – så har du plads nok.
  4. Du kan gøre Qigong uden at komme til at svede, så du er nødt til at tage et bad.
  5. Du kan gøre Qigong i det meste hverdags- og arbejdstøj – kan du gå i det og sætte dig på en stol og rejse dig igen, så er der bevægelighed nok i tøjet til at gøre Qigong.
  6. Du slipper for at føle dig stiv i kroppen, slipper for spændingshovedpine, ondt i skuldre, arme og lænd. Du får alle de fordele, som fysisk aktivitet giver dig.
  7. Du bedrer din kondition.
  8. Du styrker dit immunforsvar, dels ved at ilte kroppen, men også ved at styrke hjerte- og lungefunktionen.
  9. Du bedrer din koncentrations- og problemløsningsevne.
  10. Du sænker stressniveauet.

På billedet ser du mig gøre Qigong til mig selv på skærmen. Jeg står i min stue, men jeg kunne lige så vel stå foran skærmen ved skrivebordet. 

Jeg er simpelthen blevet SÅ glad for mit webqigong abonnement i almindelighed, men i disse corona tider i særdeleshed. Og jeg glæder mig, hver gang jeg støder på en ny video. Så tak for det og god dag til dig. 

Christina

Kontor Qigong giver dig

Alle de fordele, der er ved bevægelse. Hvis vi bevæger os mindre end 30 minutter dagligt betegnes det fysisk inaktivitet. Det fører til mange forskellige livsstilssygdomme. Du kan læse om fysisk inaktivitet i denne artikel på vibekefraling.dk. 

Mere styrke og fleksibilitet

Qigong kan give dig et tiltrængt afbræk i arbejdsdagen. Dels når du mærker, at kroppen bliver stiv og træt. Dagens arbejde kan byde på arbejdsstillinger, som kan slide på kroppen og trætte dig. En pause med 10-20 minutters Qigong giver dig mulighed for at integrere bevægelse i løbet af arbejdsdagen. Dermed får du smurt, afspændt og styrket muskler, knogler samt bindevæv i kroppen. Bindevæv har man for alvor fået op for som væsentligt for vores sundhed og trivsel. Du kan læse om bindevæv i denne artikel på vibekefraling.dk

Bedre kondition

Qigong er moderat pulstræning, dvs. dit hjerte pumper kraftigere men uden du sveder. Det styrker dit kredsløb og bedrer dermed din kondition. Du kan læse om kondition i denne artikel på vibekefraling.dk og du kan læse om Qigong som moderat pulstræning på vibekefraling.dk ved at klikke her.

Styrker dit immunforsvar

Qigong styrker dit immunforsvar dels ved at ilte kroppen og dels ved at reducere stressbelastning af krop og sind. Det dybe åndedrag ilter kroppen og mindsker dermed slitage på kroppens celler samt ælde.  Du kan læse om hvordan dit immunforsvar kan styrkes lige her på vibekefraling.dk.

Din koncentrations- og problemløsningsevne bedres

Det rolige åndedræt fremmer hjernebølger, som forbedrer din koncentrationsevne og din evne til at kombinere analytisk og kreativ tænkning. Dermed kan du opleve at en Qigong session medvirker til, at du kan løse hårdknuder og tænke ud af boksen. Du kan læse om åndedrættet og hjernebølger i denne artikel på vibekefraling.dk.

Sænker stressniveauet

En Kontor Qigong pause i hverdagen bringer ro til dit indre stressberedskab og giver din hjerne en pause. Det får dig til at tænke mere klart og ikke reagere ud fra en følelsesmæssig tilstand, men snarere være i stand til at agere mere velovervejet. Det mindsker fejl og misforståelser og giver dig oplevelsen af at “have styr på dig selv”. I denne artikel på vibekefraling.dk kan du læse om de to aspekter i hjernen, som har indflydelse på “det kølige overblik”

Billedet ovenfor modtog jeg 31/3-2020 kl. 9.08 fra Mette. Mette er klar til Kontor Qigong i mødelokalet på sit arbejde.

Jeg er altså vildt begejstret for WebQigong, og for de forskellige temaer du tager op 🙏🏻 Jeg nyder at “gå på opdagelse” i de mange muligheder der er. 

Jannie

Hvordan foregår Kontor Qigong?

Kontor Qigong er en del af WebQigong. WebQigong er min online Qigong medlemsklub med Qigong programmer på video med mig som instruktør. Du kan læse om WebQigong her. 

På WebQigong er mange forskellige videoer med Qigong instrueret af Vibeke Fraling eller en af Vibeke Fraling Qigong Academys certificerede Qigong instruktører. Der er korte og længere sessioner.

Som medlem af WebQigong har du adgang til videoerne til Kontor Qigong. Du kan tilmelde dig Kontor Qigong mail forløb. Tilmeldt til dette forløb modtager du en mail med det samme, samt to gange mere med 7 dage imellem. I mailforløbet modtager du inspiration til dit Kontor Qigong program for tre uger. Du får forslag til Qigong programmer, som du kan gøre i løbet af din arbejdsdag. De tre mails kan du gemme og dermed har du glæde af disse forslag så længe, du er medlem af WebQigong.

Hvordan gør jeg så Kontor Qigong?

Når du ønsker en pause med Qigong logger du ind på Simplero.com, som er siden, hvor WebQigong videoerne findes. Hvis du ønsker at følge forslag fra Kontor Qigong forløbet, åbner du den mail, du gerne vil følge. Klik på den film, du ønsker at gøre Qigong til og følg instruktøren på skærmen. Min links åbner i nye faner, så du kan finde tilbage til mailen igen, hvis du vil gøre Qigong til mere end en video.

Hvor tit og hvor meget Kontor Qigong skal man gøre?

Ifølge definitionen på fysisk inaktivitet skal vi bevæge os gennemsnitligt 30 minutter dagligt med moderat pulspåvirkning for at bevæge os tilstrækkeligt til at forebygge livsstilssygdomme. Hvis Kontor Qigong er din eneste form for bevægelse i løbet af dagen betyder det, at du skal gøre 30 minutter hver dag, eller 1 time hveranden dag. Hvis du fx cykler, går på trapper, gør rent, laver havearbejde eller går ture udover Qigong kan du klare dig med ca. 15 minutter dagligt eller 30 minutter hveranden dag. 

 

Fakta om fysisk inaktivitet

WHO definerer fysisk inaktivitet således:

”Delvis, men utilstrækkelig fysisk aktivitet”. Det uddybes med mindre end 2,5 time moderat fysisk aktivitet pr. uge”.

Inaktivitet øger risikoen for udvikling af livsstilssygdomme.  

Sundhedsstyrelsen anbefaler mindst 30 minutters aktivitet om dagen

Sundhedsstyrelsen i Danmark anbefaler, at voksne er fysisk aktive med moderat intensitet mindst 30 minutter dagligt. De 30 minutter kan være at gå en rask tur, havearbejde, cykle på job, tage trapperne osv. Det behøver ikke være aktiviteter, som kræver træningstøj. 

Er man aktiv mindre end de 30 minutter, så ryger man i fysisk inaktivitets “kassen”. 

Du kan læse mere om fysisk inaktivitet her i artiklen på vibekefraling.dk

Hvem er Kontor Qigong for?

Kontor Qigong er for alle, der gerne vil bevæge sig i løbet af arbejdsdagen. Navnet Kontor Qigong opstod på Qigong Instruktør uddannelsen ved Vibeke Fraling Qigong Academy, da en af mine Qigonginstruktør Trainees (instruktørelev) ville instruere i Qigong for sine kolleger i pauserne på arbejdet. Dette foregik med tilladelse fra chefen og var vellidt af alle.

På WebQigong kan alle videoer i princippet benyttes som Kontor Qigong. Kontor Qigong videoer er dog i udgangspunktet de videoer, som er ca. mellem 10-20 minutter lange, da det er varigheden af en eller to pauser afhængig af arbejdstidsaftale.

WebQigong er endnu ikke tilgængelig for arbejdspladser. Det er til privatpersoner for hele husstanden. Men som privat person kan du sagtens anvende dit WebQigong medlemsskab i din arbejdstid.